tisdag 26 januari 2010

Läkemedelsförsäkringen

har nyligen anmält min "skada" av influensavaccinet till Läkemedelsförsäkringen.

"Hänsyn tas till skadans svårighetsgrad och omfattning, läkarens möjlighet att förutse skadan och så vidare. Om man kommer fram till att skadan med övervägande sannolikhet är orsakad av läkemedel och inte har kunnat förutses samt att den är allvarligare än de problem du medicinerat för, är du berättigad till ersättning"

ovan taget ur Läkemedelsförsäkringens informationsbroschyr

Handläggningstiden är ca 4 månader.

Jag tycker själv att mitt fall är solklart.
Jag blev sjuk efter sprutan.
Hade jag inte tagit sprutan hade jag inte fått dessa utslag och svullnader.....

3 kommentarer:

  1. Tycker du gjort rätt som anmält. Du var frisk innan och nu detta, solklart att detta härrör till sprutan. Och det du fått är ju hemskt plus lidandet av det.

    Man ska anmäla saker när det blir på detta vis. gör man inte det uppmärksammas det aldrig och det bara löper på.
    Jag har själv anmält typ skador i vården som klåpare till läkare gjort osv som givit men. Rätt ska vara rätt och jag har fått rätt med.

    Det är alldeles för mycket flathet i oss svenskar överlag och då får vi de samhälle vi förtjänar genom att inte säga ifrån.

    Så du har gjort helt rätt!! Du har bara ett liv och du har nu mått så dåligt. Man står sig själv närmast och framförallt ska det uppmärksammas.
    Håller alla mina tummar för dig att du får rätt!

    SvaraRadera
  2. Tack Cattis, behöver dina tummar.
    Behöver alla tummar jag kan få, man är så liten gentemot jättarna.....

    Hoppas iallafall få en ersättning för de 4 veckor jag var sjukskriven, ersättning för läkarbesöken som var många och fler är planerade.

    Sedan vore det intressant att få veta hur sveda och värk bedöms. För det är ju precis DET jag haft/har....väldigt mycker "SVEDA" på min hud...

    SvaraRadera
  3. Hej igen.
    Vet inte hur läkemedels försäkringen fungerar men borde ju vara likvärdigt med personskadeförsäkringen just detta med sveda och värk. Får man bara skadan godkänd så blir man ju ersatt för allt som faller inom ramarna för landstingsvård under viss period. Så läkemedelsförsäkringen borde ju var alika tycker man. Sen hur det kommer fram till om man lidit eller inte är ju frågan??

    Jag blev ju felopererad i mitt knä och fick opereras igen då läkare nr 1 opererat men lämnat skadan kvar och tagit friska delar i stället som gav mig 2 rejäla arthroser plus att skadan kvar i knät *suck* Men sveda och värk var då ca 2200 kr per månad och i mitt fall räknade det 5 månaders akutstadie om jag inte missminner mig. Sen om det blir kvarvarande invaliditet efter 2 år så ställs ju denne vilket de blivit för mig nu.

    Så hoppas de godkänner din anmälan vilket jag tycker det borde göra så som du lidit nu så länge. Å gör det inte det så överklaga, trägen brukar vinna *fniss*

    Har själv hållit på med min whiplash skada en gång i tiden och jösses säger jag innan det gick igenom. Men man ska aldrig ge sig för man vet bäst hur man mår och det finns så många instanser man kan dra de genom bara man orkar. Och det är ju det försäkringsbolag vet att ofta orkar inte sjuka och lägger ner och då har det tjänat in massor. Men de sega som hänger kvar och tar fajten vinner i slutänden.Jag är ett levande exempel på seg kärring *skratt* Men å andra sidan vet jag vilket lidande jag haft och det kan ingen ta ifrån mig och säga att det inte är så.

    Så man måste vara frisk för att orka vara sjuk idag, få sina rättigheter osv.

    Så lovar att mina tummar är hållna för dig. Är det nått jag ser vinrött av är det felbehandlingar och nonchalant vård Hi hi!!

    SvaraRadera