söndag 28 mars 2010

Inlägg skrivet av Anneli

Nu måste det väl ändå vara slut på denna tystnad! Trots att jag inte blir förvånad längre så känns det lika otäckt varje gång som en ny drabbad person framträder. Var ligger problemet att våga erkänna detta enorma misstag! Jag känner verkligen igen mig i Lottas berättelse också. Jag tog sprutan 4e december och har varit sjuk sedan dess. Från att varit fullt frisk innan. Två veckor efter att jag tog sprutan genomled jag arbetsdagarna men sedan tog det stopp!

Nu jobbar jag bara tre korta pass i veckan men känner ändå att jag får lida efteråt. Med andra ord jag fungerar inte alls fortfarande trots att det gått fyra månader! p g a att jag gjorde som hela samhället uppmanades göra, nämligen ta vaccinationen för sig själv och andras skull. Vad händer sedan då? Jo, vi som inte reagerade normalt blir totalt osynliga! Vad hände med den debatten. Hur många är medvetna om att vi överhuvudtaget finns? Det är ju inte säkert och ganska otroligt att vi som faktiskt haft turen att hitta till denna fantastiska blogg är just alla de som drabbats. Det är mycket mer troligt att vi bara är någon procent av de drabbade.

För egen del så upplevde jag att jag fick en lätt tandläkarbedövning i samma stund jag fick sprutan som sedan varat och fler symptom har kommit från dag 1. Har tidigare berättat om mina symptom på bloggen . Det känns som att det gemensamma är det diffusa och att det vandrar omkring i kroppen samt att det inte går att fånga upp på några prover eller undersökningar.

För att kort nämna några symptom; avtrubbad känsel på huden överlag, domningar, tunghetskänsla / svaghetskänsla i benen. Finmotoriken i händerna blivit dålig, känner mig darrig vid liten ansträngning - känns som om signalerna inte flyter på. Nu på senare tid fått mer och mer värk, ilande som flyttar sig. Strålar från armbågen ut i armar och händer och från knävecket ut i benen- fötterna. Jag har märkt att kyla och lite ”pilligare” uppgifter för händerna triggar igång en krampliknande smärta. En oerhört kraftig sjukdomskänsla/ feberkänsla i kroppen som funnits där sedan 3e december- Snart har vi april!!! Den stegras ibland men finns alltid i någon grad. Miljoner undersökningar och prover har tagits men inget visar på något onormalt –helt ofattbart att man kan vara så sjuk utan att något värde blir avvikande, inte heller magnetröntgen eller datortomografi, ryggmärgsprov osv.

Jag hade turen och träffa en husläkare som direkt inte ifrågasatte min teori även om man ju självklart håller två parallella spår öppna, det förstår jag med. Hon anmälde i slutet på januari till läkemedelsverket men fick ingen återkoppling. Jag RINGDE till Läkemedelsverket och krävde en återkoppling vilket läkaren tydligen ska få. Man letade upp min rapport och den bedömdes - innan vet jag inte var den hamnat innan jag ringde, mer än att den inte behandlades i alla fall. En dryg vecka efter mitt telefonsamtal fick min läkare återkopplingen och jag ett svar på mitt lite arga mail.

Jag vet också att det är oerhört TRÖGT minst sagt att få en anmälan gjord. Kan inte nog uppmana alla som misstänker att de blivit sjuka ser till att anmälan blir gjord för det första och sedan Ringer till LMV för att kräva en återkoppling och behandling av rapporten. Det är så otroligt viktigt att de får in dessa och tvingas utreda.

Utdrag ur mitt svar från Läkemedelsverket.
"Det finns emellertid ingen anhopning av liknande rapporter och därför bedömdes antalet inte ligga utanför vad som kan förväntas kunna inträffa av ovanliga eller mycket ovanliga händelser i en så stor vaccinerad population….Inte heller har av det som beskrivs i rapporten kunna fastställas något säkert orsakssamband men ett möjligt tidssamband finns…. Detta innebär naturligtvis inte att man inte uppmärksammar rapporten och bevakningen på eventuellt liknande rapporter blir också förstärkt."

Det är alltså superviktigt att vi blir just en anhopning, hur många är en anhopning???? annars så kommer inget att hända. Ingen ska inbilla mig att det som drabbat så många av oss i mer eller mindre nära anslutning till vaccinationen inte har ett orsakssamband! Lita inte på att vården anmäler utan försäkra er, kräv en kopia! Och kräv återkoppling från LMV.

Vi måste få igång en debatt i samhället om vad som hänt oss för att ännu fler ska kunna känna igen sig och stå på sig och veta att vi faktiskt inte är ensamma. Jag och Marie vill försöka vända oss till någon form av media för att få igång debatten. Vill man bifoga sin personliga berättelse till oss så vore det tacksamt! Maila så skickar vi in dem i ett enda kuvert- kan ge ger ett tydligare intryck. Vi måste ju bli en synlig anhopning. Vi är ju faktiskt sjuka och tiden bara går! Jag tycker att det börjar bli dags att ta av locket! LMV och vården kommer inte ta första steget tyvärr!!!!

/Anneli

1 kommentar:

  1. Det är otäckt.
    Flera hundra miljoner vaccinerade människor och detta är den enda bloggen man hittar om långtidseffekter/biverkningar av sprutan.
    Dessutom var även den, nästan omöjlig att hitta.
    Vad är det som händer?

    SvaraRadera