fredag 19 november 2010

var finns batchnumret?

Hej! Min läkare har äntligen påbörjat en biverkningsrapport till läkemedelsverket. Jag fick ett brev häromdagen av honom där han skrev att dem var så underbemannade på vårdcentralen därför hade det dragit ut på tiden!!!!! Det är ett år sedan jag tog sprutan bara! Min fundering till er är om ni fick en liten klisterlapp med ett bachnummer som skulle klistras fast på vaccinationskortet. Det fick inte jag iallafall. Det var för att man skulle kunna spåra vaccinationsdosen om flera lämnade in biverkningsrapporter stod det i brevet från min läkare. Ville inte läkemedelsverket att det skulle kunna spåras eller är det mitt landsting som gjort en blunder?
Therése
De e inget jag kan minnas att jag fått...

Kjerstin Vi har inte fått någon lapp och inget vaccinationskort eller. Här gick det bara på löpande band att ge sprutor. Har inte hört talas om detta.


Marie ingen klisterlapp eller kort här heller....men tycker ändå att man borde kunna spåra - nånstans är säkert den lilla lappen klistrad! Man vet ju NÄR man tog vaccinet och var man tog det.

Siv Inte här heller...men vi vet ju VAR och NÄR vi vaccinerades!

A-L Jag sa till min läkare att det måste väl landstingt kunna ta fram information på eftersom de vet tid och plats när jag tog sprutan.

Helena Vi har inte fått något. Varken vaccinationskort eller klisterlapp.


Jessica Jag vaccinerade mig på stadens sjukhus och där var det ju upprättat en enorm mottagning där registrering och vaccination inte kopplades ihop med varandra. Man gick till den av de tio sköterskor som var ledig efter att man registrerat sig. Så förutsätter jag att det gått till i de flesta fall med tanke på mängden personer som strömmat igenom systemet. (Fast jag vet inte hur stor mängd batchnumret representerar. Möjligen har de koll på sjukhuset utan att man vet om det? Men troligen inte...)

Lena nej o inte mina barn heller, vadå spåra det skaväl vara samma innehåll i alltsmmaans , eller tar de bara lite utav det ena o mycke av de andra o blandar som de vill låter ju inte klokt.

5 kommentarer:

  1. Batchnumren har att göra med en väldigt enkel sak, och det är ingen information som ni vaccinerade behöver ha.

    Det är nämligen så att de stora läkemedelsbolagen ofta testar saker "live" utan folks godkännande. Man har antagligen slängt i andra saker i detta vaccin också.

    DET ÄR NÄMLIGEN SÅ ATT OM NI LÄSER HELA TEXTEN SOM LIGGER TILL GRUND FÖR EU:S GODKÄNNANDE, 32 SIDOR, SÅ STOR DET UTTRYCKLIGEN ATT PROTOTYPEN PANDEMRIX SOM TESTERNA GJORDES PÅ BEHÖVER INTE VARA DENSAMMA SOM SLUTPRODUKTEN.

    DET STÅR UTTRYCKLIGEN.

    Kommer inte ihåg exakt var jag läste det i texten, men det ska vara den länken som Marie har lagt in längst ner i högra sidan på bloggen, en länk som nu för övrigt är OGILTIG eftersom att källan har TAGITS BORT.

    SvaraRadera
  2. Förstår att batchnumret inte säger oss vaccinerade någonting, men det borde ju vara så att Läkemedelsverket i sitt arbete??? försöker hitta orsaker till att just vi blev sjuka av vaccinet - tillsammans med vaccintillverkaren. Kan det vara i just någon av tillverkningssatserna det gått fel? Då borde ju batch vara av intresse.

    Men eftersom Glaxo friskrivit sig från ansvar vad gäller skador av vaccinet kanske de inte ens medverkar till att forska i vad som gått snett för så många som vaccinerade sig...

    Det var väldigt viktigt förr (då jag jobbade inom sjukvården) att när man vaccinerade märkte upp batch på journalhandling. Jag tänker på vaccinationer enligt tex barnvaccinationsprogrammet,resevaccin eller TBE mm.

    Men som sagt.
    Det vaccin vi fick mot svininfluensan var ett annat vaccin...

    SvaraRadera
  3. Idag fått besked från Vårdcentralen att de fortfarande inte lyckats spåra batchnummer på det vaccin som gavs till mig. De undrade om jag visste någon annan som vaccinerades samma datum som jag! Svar NEJ!

    I mina ögon växer skandalen varje dag...

    SvaraRadera
  4. Hej Marie!
    Skandaldåliga rutiner att man inte kan hitta batchnumret. Själv var jag ju inte med i själva vaccinerandet, men jag kan tycka att det var ganska konstig hantering av det där med batchnummer vad jag såg. Alla vacciner kom ju paketerade i en "skokartong", i den låg ett visst antal doser och alla etiketter som (i alla fall i östergötland) klistrades på ett underlag för dokumentation i datajournalen. Dessa matades in i efterhand och nu är det möjligt att "spåra" batchnumrena". Däremot kan du ju tänka dig vad som händer på ett större vaccinationsställe ( vilket det ju funnits massor av...) När alla lådor öppnas. Fanns det rutiner som gjorde att rätt klisterlapp blev införd i rätt journal?? Men åt dig har de alltså inte ens hittat någon siffra???

    Hujedamej...

    SvaraRadera
  5. Batchnumret på vaccindosen jag fick är nu funnet, det tog tid och var inte självklart hur Vårdcentralen skulle spåra det.

    SvaraRadera