lördag 12 februari 2011

Sunes njure la av efter vaccinationen med Pandemrix

2010-05-14

Hej på dej

Jag har oxå tyvärr fått men efter sprutan. Min transplanterade njure la av. Du har kanske läst om det. http://www.aftonbladet.se/nyheter/svininfluensan/article6205856.ab


Jag har nu haft dialys sedan julhelgen. (julen 2009/marie) Vi har anmält det till läkemedelsverket och läkemedelsförsäkringen men dom dröjer minnsan med sina svar det har gått ett halvår nu och jag mår skit helt enkelt. Vad gör man ?
Mvh Sune Ahlsten


Ur ovan länk aftonbladet:

"Hans läkare, Kristina Fritz, misstänker att avstötningen och de nästan tredubbla njurvärdena beror på vaccinet Pandemrix och ska nu skriva en anmälan till Läkemedelsverket.

– Tidssambandet är sådant att jag tänker göra en anmälan om misstänkt biverkning, säger hon."


Vad hände efter anmälan om misstänkt biverkan till Läkemedelsverket och Läkemedelsförsäkringen?


den 9 december 2010 kl. 22:17
Hej Sune

Hur mår du?

Har du fått nått gehör från Läkemedelsförsäkringen?

hälsn
marie


den 10 december 2010 kl. 10:31
Hej Marie ! Nej det har jag inte fått. Det dom skriver är att tidsambandet stämmer men kan inte säja att det är sprutan som har orsakat det,men har inte kommit fram till något annat som orsakat att njuren la av./ Sune


den 10 december 2010 kl. 17:12
Märkligt. Då borde det ju finnas en stark misstanke och därför skulle du vara med i statistiken.

Den andra personen som fick ett organ avstött. Vet du vem det är?
Vilka bevis finns i det fallet eftersom det är med i statistik?

Funderar mycket kring det här med Läkemedelsverkets rapportering.

/marie


den 10 december 2010 kl. 21:03
Jo det är konstigt att jag inte är med där. Jag vet inte vem det är men man undrar ju hur dom har tänkt eftersom dom flesta i statistiken har väl egentligen hamnat där förrän någon större utredning har gjorts


http://www.lakemedelsverket.se/upload/nyheter/2010/2010-05-04-sammanstallning-pandemrix.pdf

I ovan sammanställning av inrapporterade biverkningar till Läkemedelsverket kan man läsa om två fall av avstötningsreaktioner av transplanterade organ i Sverige efter vaccination med Pandemrix. Inga fler fall finns rapporterade enligt sammanställningen,

Vad jag kan se står det inget om Sunes transplanterade njure som slutade fungera. Trots att tidsambandet stämmer och att man inte hittar annan orsak till varför njuren slutade fungera - är alltså läkarens biverkningsrapport inte tillräckligt trovärdigt för att platsa i sammanställningen.

Vem har tagit beslutet att utesluta Sunes njure som misstänkt och trolig biverkan?
Vem på Läkemedelsverket kan veta att vaccinet inte orsakat njuren skada?


/marie


2 kommentarer:

  1. Det är mycket märkligt att vissa biverkningar bara verkar "försvinna"!!!! undrar hur många biverkningar som i själva verket är inskickade, men som aldrig kom med på deras lista,:( Skrämmande!!

    SvaraRadera
  2. Hej man undrar verkligen hur dom tänker på läkemedelsverket med deras "bedömningar " om biverkningar. Jag trodde ju att man skulle bli kontaktad för vidare utredning eller nåt, men ingenting !
    / Sune

    SvaraRadera