onsdag 21 december 2011

Ytterligare studier kring biverkningar av Pandemrix planeras under 2012

Nu kan väl förhoppningsvis inte primärvården blunda för sina "hypokondriska vaccinpatienter" längre. Ta dem på allvar. Tro på vad de säger. Rapportera in biverkningar. Det behövs inga remisser till psykologer. Det behövs bara att läkarna förstår att det som drabbat så många människor är en stor skandal. Skandalvaccinering!

Det som drabbat oss är allvarligt. Och två år har gått nu.

Vi vill ha tillbaks våra kroppar som de var innan vaccineringen.

Kommer vi nånsin få det?

http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-2011/Ytterligare-registerstudier-av-Pandemrix-planeras-under-2012/

15 kommentarer:

  1. Det bästa vore om läkemedelsverket gjorde en helhetsstudie över alla inrapporterade biverkningar både från sjukvård och konsumenter,samt tittade på vad befolkningen sökt för till sjukvården efter Pandemrix! Utöka även studien till att titta på hur det ser ut länder emellan. Då först kanske det kan bli en helhet i vad som har skett. Klart är att det fortfarande bara är toppen på ett isberg som kommit fram gällande biverkningarna efter Pandemrix. Läkarna har varit mycket dåliga på att skicka in biverkningsrapport. Sluta upp med hemlighetsmakeriet så vi drabbade kan få upprättelse och den eventuella hjälp som kan ges. Annars bedriv forskning för att kunna hjälpa oss drabbade! Lär av misstagen,så inte detta sker igen! Ha en bättre samverkan mellan sjukvård och myndigheter fortsättningsvis. Skapa ett vaccinationsregister,ja mycket kan göras för att förbättra bristerna....bl.a inte släppa ett vaccin som inte är tillräckligt säkert...

    SvaraRadera
  2. Jag kan bara hoppas att vi blir som förr, utan hoppet så skulle min livsgnista försvinna! Jag känner mycket stöd i den här bloggen och i fb-gruppen, trots att jag själv inte skriver få mycket. Det är mitt sätt att bearbeta det som har hänt. Men tack för att du finns och orkar Marie, liksom ni andra som kämpar för ert och andras tillfrisknande och rättigheter!

    Kram Lisa

    SvaraRadera
  3. detta brev kommer jag att skicka in för att läkemedelsverket ska få lite hjälp på traven, de behöver inte leta efter dem med biverkningar, vi är ju ett helt gäng som är drabbade.


    Till Ingemar Persson och Läkemedelsverket

    Vi som blivit drabbade av biverkningar efter vaccinationen med Pandemrix , som vi har upplyst er om genom en skrivelse till er, (har ni inte läst den så bifogar jag den i detta mail). Vi är mycket nyfikna på hur denna studie ska gå till och hur den kommer att genomföras. Vi är många som kämpat i snart två år för att få våra biverkningar, symtom erkända av både sjukvården, läkemedelsverket, läkemedelsförsäkringen.
    Dessa svåra biverkningar har för många av oss inte visar sig på några prover eller undersökningar, men har givit svåra handikappande biverkningar. Många har blivit utan, vård, diagnos och ersättning. En del av oss kan inte arbeta eller gå i skolan, en del kan inte ha ett normalt socialt liv.
    Därför är vi mycket glada för att ni nu ska göra en ny registerstudie. Vi är många som kanske kan hjälpa er att få en rättvis bild av vad detta vaccin Pandemrix har gett för biverkningar. Vi ställer mer än gärna upp och redovisar våra biverkningar och kan tillhandahålla er med information. Hoppas att ni kommer att göra en långtidsstudie över dessa biverkningar då vi fortfarande lider svårt av dessa och hitta ett botemedel eller mediciner som kan hjälpa oss.
    Med vänlig hälsning Lena Ljunggren och medlemmar i Livet efter sprutan.

    SvaraRadera
  4. Vaccinet har gett mig konstiga biverkningar som jag inte kan beskriva rätt alltid tyvärr. Ibland ändras symptomen känns det som(?). Ena timmen eller i bästa fall ena dagen mår jag någorlunda bra, sedan för att en hel vecka känna MÅNGA symptom på en gång. Mest trötthet, kramper, sömnig mm. Fryser om fötterna, händerna och armarna, fast jag har extra element och det är runt 25 h´grader i rummet.
    Jag vågar inte längre säga att jag mår bättre, när det känns bra ett tag, för dagen efter "får man straffen" för det känns det som.:(( Nu en hel vecka känns det som om jag är HELT SLUT. Blir kroppen trött, så blir även själen trött. (Kropp och själ hör ihop)".
    I 2 år hade jag träningsvärk i mina ben utan att jag tränade. Och nu helt plötsligt försvann den. BLEV GLAD förstås. Och hoppas andra symptom också försvinner snart, men det verkar inte så äm så länge tyvärr. Händerna och armarna fryser mer än någonsin numera.(?).
    Det finns egentligen fler symptom som jag inte nämner, just för att man inte känenr dem lika mycket som sömnbesvär, kramper och frysningskänslan. Tex, har jag haft magprblem i 2 år nu. (hård mage hela tiden och gaser). :(
    I nästan 2 år hade jag jätte hungerkänsla fast jag var proppmät. Men även den försvann nu helt plötsligt, TACK O LOV. Hoppas den inte kommer taillbaka. För jag har en känsla som om ibland mår jag bra och sedan får jag allt tillbaks. :(( Därför vågar jag inte längre säga att jag mår bra när viossa symptom försvinner. Jag är rädd att de kommer tillbaka.
    På alla sätt verkar det vara en konstig sjukdom ELLER många sjukdomar samtidigt. Det är kanske därför läkarna inte vet vad de ska göra.(?).
    Allla dessa symptom plus mindre symtom SOM ; illamående i sömnen (ibland), dålig balans i kroppen som jag känner i korta sekunder(fast neurologen inte ser det) :((.

    När jag är riktigt trött orkar jag inte heller läsa eller skriva kommentarer på andra vänners inlägg HÄR på loggen. Nöjer mig med att klicka på "GILLA" knappen. Hoppas bara folk inte tror att jag nonchalerar eller annat. Jag är helt enkelt trött och orkar inte heller ta till mig allt som skrivs och kommenteras tyvärr.

    Med detta vill jag nu önska alla drabbade FRÅN MITT HJÄRTA att ni alla blir friska snart. För jag vet faktiskt hur ni känner, trots att jag är nog bland de som är mindre drabbade.
    Skickar en spontan kram till alla drabbade, hoppas och ber alla övernaturliga krafter, gudar att ni blir friska.
    (Det är tyvärr bara de drabbade kan förstå helvettet.)
    //Bekir

    SvaraRadera
  5. Bekir du har på ett fantastiskt sätt förklarat hur livet som vaccinskadad är, det är Precis så som du beskriver det! Mycket bra! Kram Tove

    SvaraRadera
  6. Blogginlägg jag skrev 2011-11-12 @ 18:52:33

    Mamma ligger på sjukhus, pga. något oklart, något läskigt.

    Förra veckan, så kände hon att det sticktes i hennes händer, att de var lite avdomnade men hon ignorerade det och fortsatte arbeta som vanligt. (Antagligen så förträngde hon det), sedan under helgen så gick stickningarna och avdomningen vidare till armarna..
    Och då, på morgonen, när hon skulle lyfta sin kaffekopp som hon gjort i flera år utan problem så gick det inte. Hon kunde inte lyfta sin kaffekopp! Så med hjälp av båda händerna lyckades hon dricka sitt kaffe - något så simpelt, men endå så svårt. Då förstod mamma att det var något fel på riktigt, och ringde till "vårdtipscentralen" (kommer inte ihåg namn) och snackade med dem, förklarade hennes symptomer och åkte sedan till vårdcentralen.

    I vårdcentralen så tog hon blodprover, 4 stycken tror jag det var, blodprover som sedan skulle bli 14. De skulle testa olika saker och på tisdagen så åkte hon till jobbet, jag ville inte att hon skulle det men hon gjorde det iallafall. Oron inom mig var frustrerande, att hela tiden vara ovetandes om vad som händer näst, vad problemet är. Det tog emot lite i min koncentrations förmåga och jag ville ständigt ha kontakt med mamma - men det gjorde inget... Detta var något nytt och jag tog det på allvar.

    Efter en liten stund på jobbet så ringde mamma mig och jag svarade, jag frågade om det gjorde ont, om det känns värre, kommer inte ihåg men tror hon tyckte det var obehagligt och att det gjorde ont. Men hon blev sedan hemskickad, hon åkte buss hem.
    Väl hemma så ringer hon pappa och ber han hämta henne, hon mådde inte bra. Tillsammans åkte de till Handensjukhuset men blev sedan iväg skickade till Södra Sjukhuset i Stockholm (namn?) för att ta ytterligare prover och där fick hon stanna.

    Anledningen att hon åkte hem var på grund av att hon började känna avdomningar på den högra sidan av ansiktet också, så läget förvärrades - först händer, sen armar, sen ansikte. Det kändes inte bra!
    Nu är det lördag, alltså har hon varit där sedan i tisdags, läget har inte förvärrats som tur är och igår så kände hon sig lite bättre i armen men idag så var det som vanligt. Var på besök idag i några timmar och vi snackade om allt.

    Och fortfarande så är det oklart om vad hon har för problem, varför det blivit så. Hittills så har de fått reda på att hon saknade någon hormon och att hon var låg på D-vitamin.

    ----

    Än idag så har hon samma problem, de har varken förvärrats eller förminskats. De vet ännu inte orsaken till detta och hon har gjort massor av tester, bl.a. magnet röntgen på huvud och nacke, snart ska hon ta på ryggen också. Vi misstänker att det har något med nervsystemet att göra men man vet aldrig.

    Hon känner att det blir värre i armarna när hon kör bil/sitter framför datorn/lagar mat m.m. det spelar i stort sätt ingen roll vad hon gör - om hon gör något så blir det värre... för att sedan gå tillbaka en bit.


    Tycker så synd om henne, hon vill göra så mycket, speciellt återgå till sitt arbete där hon sitter framför datorn och klickar runt utan att känna problemen som hon har. Hon vill vara som hon var innan!

    Det var inte försän någon vecka sedan eller så en arbets kamrat sade till henne att det kan vara vaccinet som orsakat detta.

    Och om det nu är det, går det att bota?

    (Vissa saker i min text kanske kan vara svåra att förstå, allt detta är svårt att förklara korrekt, och bättre att försöka än inte alls. Jag tycker iallafall att man ska sprida detta vidare, bi-verkningarna av vaccinet. Istället för att vara tysta.

    Hennes läkare verkar inte tro henne, den senaste sade direkt "Jag tänker inte förtidspensinera dig!" och sedan typ vred han om hennes nacke jättelångt så hon fick nacksmärtor, som hon har än idag! De försvinner inte och hon kom inte dit för att undersöka nacken heller.

    Vaccinet som hon tog med jobbet var mot svininfluensan, vet inte datumet när det togs.

    SvaraRadera
  7. Det jag undrar i ovan inlägg som Kiwh@live.se skrev ,är om mamman fick dessa symtom så sent som två år efter Pandemrix? Annars så är det flera som fått dessa känselrubbningar med stickningar och domnande känsla,,både i ansikte,armar,ben,händer och fötter. Det medför även svaghetskänsla som gör det svårt att orka bära,lyfta,men även att orka gå,även stor trötthet. Vill tillägga att dessa symtom har kommit i anknytning till när man tog vaccinet och inte så lång tid efter som två år.

    SvaraRadera
  8. Vill tillägga som Bekir ovan beskriver med sina diffusa symtom ,att alla inte drabbats på det sättet,utan känns igen av några i gruppen. Han säger själv han fått mycket lindrigare biverkningar än många andra,och det stämmer,även om det han drabbats av är nog så jobbigt,men kan alltså inte generaliseras,då graden av vaccinskadan är olika hos de flesta,en del har fått lindriga symtom.och en del mycket allvarliga,som påverkar livet i allt man gör.

    SvaraRadera
  9. Svar till anonym
    Ja det började visa sig så långt efter, vet inte det exakta datumet men först var det bara lite, så lite att man förträngde det. Men sedan blev det värre och nu någon/några månader senare så har hon den där konstanta känslan av stickningar, domningar och smärta i armarna och händerna. Det blir värre när hon anstränger sig eller blir stressad och då får hon jätte ont..

    SvaraRadera
  10. Kiwh@live.se Hej igen. Vill din mamma känna stöd och möta fler med samma symtom så är hon välkommen in i gruppen livet efter sprutan, som har samma namn som bloggen. Gruppen som är sluten får fortfarande nya medlemmar trots att så lång tid gått. Det ligger mailadress på högersidan av bloggen som din mamma kan maila till och söka medlemskap.Kram!

    SvaraRadera
  11. hejsan ! jag har en annars fullt frisk dotter som den senaste tiden 1,5-2åren klagat på smärta i axlar och rygg, säger att det känns som knivhugg ibland..har kollat med läkare men inte funnit något, har slutat med all aktivt sport pga detta.. gick till kiropraktor 3 gånger och han sa att hennes muskler är spända som en elitidrottare.. allt detta har kommit efter att hon tagit sprutorna.. kan det finnas någon samband ??? någon annan som har samma problem?? tacksam för svar av andra

    SvaraRadera
  12. Anonym Mar 19, 2012 06:57 AM
    Mejla gärna till kontaktperson Eva Lennartson el till mig - marie almquist för vidare kontakt. Mejladresser hittar du på startsida blogg i högermarginalen.

    SvaraRadera
  13. Hej! Jag tog vaccinet i slutet av året 2009. Sedan dess har jag inte haft ngn aptit på livet och inte haft den livsglädje o kämparglöd jag är van vid. Jag är van att ha många bollar i luften och att ta motgångar men nu har jag ingen ork till det utan gräver ned mig själv i det. Kan jag sova när tillfälle ges så gör jag det gladjeligen. Jag är konstant trött o känner inte igen mig. Min energi är som bortblåst och jag har varit utbränd o sjukskriven 2 ggr på längre tid för stresssymptom. Jag går även o pratar m 3 olika psykologer, dels för min barndom, jobb o nuet. Läkaren tror att min långvariga depression är pga saker ur mitt eget liv från barndom som återspeglar sig nu. En del kan vara sant men vart är min kämparglöd? Jag är van att ta motgångar o vända det till min fördel, göra mig starkare. Men nu orkar jag inte ens tanken på det. Han sa att ngn ggn tar din kraft slut. Jag vet att denna avsaknad av livskvalité började efter vaccinet!!! Jag fick ett bättre jobb o bättre betalt, bara där i vanliga fall hade jag fått en förnyad kraft till ett bättre liv men det blev snarare tvärtom.. Jag finner inget ljus i min mörker och jag försöker göra allt för att hitta tillbaka. Värk har jag fått i rygg, axlar, ben o knä. Jag som alltid varit en optimist är nu en pessimist oavsett. Är trött på att läkaren ser på mig som en hypokondriker. Jag vill vara mig själv igen o kunna ta livet som det är med energi, glädje, vara smärtfri o med hopp som jag alltid har gjort istället för detta mörker. Är så otroligt rädd att KBT:n inte är tillräcklig och att proverna inget visar. Ovissheten VAD det är ogenomlidlig. Någon som upplever samma elr vet vart jag skall vända mig till då min doktor inte har en aning ifall det är orsak av vaccinet? Tack// Madeleine

    SvaraRadera
  14. Hej!
    Tog sprutan i oktober 2009 och i december samma år började jag få svårt att röra mig efter att i mitt snart 50-åriga liv aldrig ha haft ont någonstans.under 2010 gör jag en hel massa undersökningar och får diagnosen Psoriasisartrit. Tar nu injektioner varje vecka för att bromsa sjukdomen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym17 juli 2012 14:03

      Mejla gärna mig el Eva Lennartsson (mejladresser finn på bloggens startsida) för att komma med i vår grupp. Du är på långa vägar inte ensam om att drabbats av autoimmun sjukdom efter vaccinationen med Pandemrix. Har du rapporterat in vad som hänt dig till Läkemedelsverket? Eller ännu bättre - har din läkare gjort det?
      Mycket viktigt är att allt det som drabbat oss som vaccinerades kommer fram till Läkemedelsverket och Swedis biverkningsregister. Det som har hänt får inte hända igen. Vi en ny Pandemi måste ett säkrare vaccin användas. Det som skedde hösten 2009 kring Pandemrix är inget annat än en stor skandal.

      Radera