måndag 20 februari 2012

E berättar om sina misstänkta biverkningar efter vaccinationen med Pandemrix

När jag tog sprutan fick jag på en gång väldigt ont i armen, i nästan två veckor hade jag svårt att röra på den/sova på den sidan men tänkte inte desto mer på det.

Tog den i december 2009, i februari 2010 slog det till. Helt plötsligt fick jag väldigt ont i höger vad, och en skum känsla av stickningar/domningar/tyngdkänsla (listan kan göras lång). Jag blev nervös för att det var en blodpropp eller liknande och sökte vårdcentral, ingen blodpropp hittades.

Därefter fortsatte symptomen, jag blev trött, illamående, kändes som att jag gick runt i en dimma. Hela höger ben värkte, höger sida av huvudet kändes varmt och svullet, glasögonen började helt plötsligt kännas trånga på den sidan. Jag fick kittlingar på ovansidan av huvudet och ett konstant tryck i bakhuvudet. Höger sida av munnen/läppen kändes bortdomnad emellanåt, likadant med två av fingrarna på höger hand. Hela kroppen kändes väldigt stel och det kändes som att jag gick runt i för små kläder hela tiden, då allting bara tryckte. Under denna tid tappade jag aptiten, kända mig aldrig hungrig och innan jag visste ordet av det hade jag gått ner 7 kg i vikt. Detta fortsatte och på 5 månader rasade jag hela 13 kg trots att jag inte gjorde annat än slöade/Vilade då jag mådde så dåligt.

Uppsökte samma läkare som jag gick till med benet, han misstänkte b-vitaminbrist och tog prover som inte visade något. Gick tillbaka några gånger, men fick bara kommentaren att jag blivit så fin när jag gått ner i vikt!
Under sommaren gick jag till en annan läkare som också pratade om brist på b-vitamin, men inte heller nu visade proverna någonting. Och eftersom proverna inte visar något kan man inte göra något.

Vissa av dessa saker har med tiden blivit lite bättre, men bla benet är fortfarande ett stort problem. Uppsökte en annan vårdcentral i höstas, alltså 1,5 år efter att allt började för att mitt ben alltid känns tjock och svullet. Hon rekommenderade stödstrumpor som gör symptomen bättre men direkt jag inte använder dem är problemet tillbaka och jag får ont. Hon skickade mig på en undersökning av venerna i benet, men denna visade inga problem. Nu står det still igen, hon har inga nya idéer om vad det kan vara så det verkar som att jag får leva med detta. Nämnde vaccinet när jag pratade med henne, men hon påstod att hon aldrig hört några liknande problem rapporterade.

Tänkte jag skulle dela med mig lite av detta, vet inte om ni råkar veta någon som haft liknande problem? Det känns så hopplöst att inte få någon hjälp då jag fortfarande har stora problem med den konstiga känslan samt värk i benet, huvudet känns tung, illamåendet är återkommande osv. Alla mina problem har ju alltså suttit på höger sida av kroppen, vilket jag tycker gör det hela ännu mer misstänksamt.

4 kommentarer:

  1. Hej E
    Jag känner igen mig helt och fullt. Känner med dig för jag vet hur jobbigt det är. Skickade in min "berättelse" den 19 feb till "livet efter sprutan". Kram

    SvaraRadera
  2. Hej igen E
    Min berättelse har inte publicerats. Så jag skickar den till dig:
    10 december 2009, vaccinerades jag med Pandemrix. 1 ½ dag senare var det som marken försvann under mina fötter, drabbades av stark yrsel med panikkänslor, svårt att se, blixtar i ögonen.

    Vid jultiden kändes det som bedövning i mun, tunga och läppar. Vänstra delen av ansiktet kändes domnat. Hade svårt att tala. Ringde min förra läkare i Stockholm som sa: men du kan ju inte artikulera. Vad har hänt? Läkaren tyckte alltså att jag sluddrade.

    Biverkningsanmälan till Läkemedelsverket blev gjord.

    Morgnarna var fruktansvärda. Jag vaknade upp med ett ryck. Kändes som om någon tog ett hårt tag om mina anklar plus runt midjan. Stark hjärtklappning. Kunde inte komma upp ur sängen, jag var som förlamad. När jag väl kom upp skakade kroppen som i frossa. Tankarna for: ”håller jag på att få polio?”

    Har varit på vårdcentralen, fick ingen förståelse, bara uppmaningen ”ta tag i ditt liv”. Det kändes utomordentligt tufft.

    Har hela denna tid haft yrsel/ögonmigrän. Har fått starkt nedsatt muskelstyrka i ben och armar. Jag har svårigheter att gå. Benen skakar och har ingen styrka. Har fortfarande domningar i fötterna. Har fått muskelvärk i skuldror, ländrygg, höfter, bäcken. Känns som om hela kroppen värker. Försöker träna upp styrkan själv, men det tycks inte hjälpa, smärtorna kommer tillbaka och styrkan uteblir. Önskar verkligen att jag inte låtit mig övertalas att ta sprutan. Hela 2011 var ett helt förfärligt år!

    Kram Britt-Mari

    SvaraRadera
  3. Britt-Marie, har jag missat att publicera din berättelse! Jag ber så mycket om ursäkt. Du ska såklart publiceras i ett eget inlägg. Ordnar detta snarast. Tack för att du delar med dig. /marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie, jag fick lite "hjärnsläpp".
      Sista meningen skall vara 2010-2011 var helt förfärliga år! Britt-Mari

      Radera