onsdag 22 februari 2012

Mejlkorrespondens mellan Susanne och Annika Linde

Detta mejl skickade Susanne till Annika Linde;

Hej

Jag är en utav många som blivit svårt kronisk sjuk av vaccinet Pandemrix. Jag vill skriva till dig personligen eftersom jag såg dig i nyhetsmorgon där du sa att alla som blivit skadade ska få hjälp av samhället.

Jag har varit sjuk sedan jag tog vaccinet i november 2009 och väldigt svårt sjuk sedan jag tog påfyllnads vaccin i november 2010. Jag ångrar så att jag tog detta vaccin, det har förstört mitt liv!


Jag har fått diagnosen ME/CFS av en neurolog, han har också anmält min sjukdom som en skada/biverkan till läkemedelsverket (jag har läkarintyg och hans kopia på anmälan). Jag har gjort en egen anmälan med och väntar på svar. Jag hoppas att jag kommer att få ersättning därifrån och att ni på myndigheten som starkt rekommenderade alla svenskar att ta detta vaccin erkänner att jag och många andra blivit svårt sjuka. Det är otroligt jobbigt att ta av den lilla energi jag har att slåss för att få hjälp. De flesta hjälpmedel jag behöver har jag fått köpa själv, jag ansökte om handikappersättning hos Försäkringskassan och jag redovisade kostnader för 47 000 kr men fick bara godkänt 9000 kr. Butiken som vi satsat både tid och pengar i vet vi inte hur det går med.


Innan jag tog sprutan var jag frisk och stark, jag och min man drev ett eget företag och jag älskade mitt jobb! Idag är jag sängliggande 20-22 timmar per dygn, jag har ett 30 tal symtom dygnet runt, jag klarar t.ex. inte ljus och ljud så större delen av dagen ligger jag i sängen med ögonmask (sovmask) och öronproppar. Jag kan ytterst sälland lämna mitt hem. De få gånger jag gör det måste jag ha sällskap och använda rullator, och det är inte så kul när man ”bara” är 39 år. Min man går på knäna då han nu sköter sitt ordinarie jobb, stora delar av vår gemensamma butik, hela hemmets arbete plus att har får hjälpa mig med många saker. Jag har idag sjukersättning och skulle aldrig klara att jobba, kunna utöva mina intressen eller klara av några större sociala kontakter.


ME/CFS är en neurologisk och kronisk sjukdom, det finns idag ingen effektiv behandling eller något bot, mindre än 10% spontantillfrisknar.


Jag kopierar in några texter som jag har gjort i samband med att jag kämpar för att få hjälp och vård. De ger också en bild av hur min vardag ser ut.

Vänlig hälsning Susanne Lund

Nedan svaret från Annika Linde.

Hej!

Jag tror att du förstår att jag inte kan ta ställning i varje enskilt fall.

Vad jag tycker är viktigt är att alla som tror sig allvarligt skadade ska utredas ortdentligt och få rimlig ersättning om man finner det sannolikt att symtomen hänger samman med vaccinet.


Vänliga hälsningar


Annika Linde.

1 kommentar:

  1. "I en intervju för Ulf Elving i svt den 16 oktober 2011 berättar Snittskyddsinstitutet Annika Linde att hon ínte själv tog någon spruta mot svininfluensan. Hon uppger också att hon aldrig vaccinerat sig mot influensa för det skulle förstöra hennes eget immunförsvar. Och den är mycket bättre än vad en vaccinering kan ge säger statsepidemilog Annika Linde i samma intervju" Rune Lanestrand

    SvaraRadera