tisdag 7 februari 2012

Per drabbad av dubbelseende efter vaccinationen med Pandemrix

He Marie

Jag fick nyligen upp ögonen för er sida på nätet angående livet
efter sprutan.

Den 21:a december 2009 vaccinerade jag mig mot influensan.
Stod i valet och kvalet om jag verkligen skulle ta sprutan då
den verkliga ruschen avtagit men tog beslutet att åka för att få
det gjort. Allt flöt på bra i några dagar efter, inga direkta
symptom, bara lite öm i armen. På juldagskvällen började jag att
känna att det blev lite svårt att fokusera med ögonen när jag tittade
på tv. På annandagen körde jag hem 35 mil efter julfirande hos mina
föräldrar. Kände fortfarande att synen inte var helt 100 procent men
inget allvarligt. När jag dock vaknade upp den 27:e december
såg jag dubbelt, väldigt mycket dubbelt om man nu kan säga så...
Kontaktade sjukvårdsrådgivningen som rådde mig att söka läkare.

Så gjort den 28:e december där det då konstaterades att jag hade
dubbelseende. Dock ingen orsak bakom detta hittades. Detta ledde
till en massa undersökningar, bland annat har jag genomgått
magnetröntgen av hjärnan, neurologiska undersökningar samt även
"ryggmärgsprov" (lumbalpunktion eller vad det kallas) x2 då de
ej lyckadeskomma in första gången. Detta för att i första hand
utesluta MS.

Efter många vändor så misstänkte de att mina symptom kunde kopplas
till sprutan. Dock kan de ej med säkerhet säga att det är det som
orsakat mina problem. De kan bara misstänka detta. Min läkare har
anmält mitt fall till läkemedelsverket eller vart de nu vänder sig.
Tror att jag är en av tre med biverkningar som är skrivet som
ögonmuskelförlamning.

Jag blev sjukskriven på heltid ett par månader för att sedan i ca
4 månader vara sjukskriven på halvtid. Själva dubbelseendet försvann
under den första månaden men jag hade väldiga problem med att
fokusera med mina ögon och blev fort trött.
Efter sommaren 2010 gick jag tillbaka på heltid men än idag har
inte problemen helt försvunnit. Jag har dubbelseende kvar i ett
liten del av mitt synfält, när jag ser åt höger. Detta leder till
att jag ej för fullt ser saker med bra fokus samt även att om jag
är i rörelse och ska fokusera på andra saker som är i rörelse
( bollsport) så går det bara inte.

Jag har kanske kommit lindrigt undan men det har förändrat mitt liv.
Jag har gett upp hoppet om att få tillbaka synen helt och nu går jag
på kontroller när jag själv vill... Läkarna säger att de inget kan
göra då de ej kan ställa någon riktigt diagnos på vad som orsakat detta.
De vet helt enkelt inte vad felet är.

Kändes dock "skönt" att någon annan hade problem med synen som jag
läste i er blogg. Så man inte är helt ensam.

Har kanske glömt en del steg i mina undersökningar mm. men detta är en
snabb summering...

Med vänlig hälsning,
Per

1 kommentar:

  1. Hej Per! Jag drabbades också av dubbelseende bl.a. Dubbelseendet försvann efter 8 månader,men jag har svårt att fokusera,och upplever lite tunnelseende,samt har lite dimsyn kvar som symtom. Läkarna har inte hittat orsaken till mina biverkningar. Fick förövrigt en neurologisk reaktion med känselrubbningar,svåra brännande smärtor, samt muskelsvaghet som inte varit övergående,men förbättrats något!

    SvaraRadera